Taolaisia Mestareita

Tao Hongjing

Tao Hongjing (456-536) syntyi kaakkoiskiinassa. Hänen perheensä oli vaikutusvaltainen ja painotti sivistystä ja opiskelua kannustaen hankkimaan laajalti tietoa. Taon isoisällä oli arvostettu asema Song dynastian hallituksessa, ja kun Qi dynastia vei vallan, perhe menetti omaisuutensa.
Song dynastian aikana Tao palveli sihteerinä ja kirjaston pitäjänä keisarillisessa hovissa. Hänen monipuolisia kykyjään ei hovissa huomattu ja näin ei häntä koskaan ylennetty. Tästäkin syystä hän luopui asemastaan 492 ja päätti alkaa tavoitella Tao:a. Tao Hongjingin pyrkiessä edistymään polittisella uralla, niin hän ei saavuttanut menestystä, mutta tultuaan Taolaiseksi erakoksi, hänen maineensa levisi ja hänen neuvoaan etsivät niin yläluokan edustajat kuin hallitsijatkin.

Kun Tao Hongjing asettui Maoshan vuoristoon kaakkoiskiinassa, hän ryhtyi kokoamaan ja lajittelemaan Shangqing kirjoituksia. Hän laati Shangqing Taolaisuuden periytymislinjan, kirjasi sen välittymisen oikeudenmukaisuuden, määritteli jumaluuksien ja taivaallisten henkien hierarkian, sekä dokumentoi taivaallisilla alueilla vallitsevan hallinnollisen rakenteen. Tao Hongjingin käsissä Taolainen jumalisto tuli järjestyksenmukaiseksi. Jumaluudet ja kuolemattomat luokiteltiin heidän valaistumisastettaan vastaavaan järjestykseen. hän kuvaili henkien ilmenemismuodot yksityiskohtaisesti aina heidän käyttämiensä vallan symbolien ja vaatteiden väriin asti.

Tao Hongjingin tietämys ja oppineisuus oli syvä ja laaja. Shangqing opetuksien lisäksi hän oli laajasti perillä myös ulkoisesta waidan alkemiasta. Hänellä oli käytössään Maoshanilla alkemistinen laboratorio, jossa hän keskittyi tutkimaan ja valmistamaan kuolemattomuuden eliksiirejä. Qi dynastian jälkeisen Liang dynastian ensimmäinen hallitsija oli Taon ystävä ja suojelija. Hänen laboratorionsa kulut kustannettiin keisarillisesta holvista, samoin kuin hänen tutkimusmatkansa toisille vuorille kuolemattomuus pillerin valmistamista varten tarvittavien mineraalien etsimiseksi.

Tao Hongjingin tietämys ei rajoittunut Taolaisiin menetelmiin. Hän muokkasi ja kirjoitti tutkielmia yrttihoidosta sekä oli ennustamisen, sotastrategian, astronomian, geologian ja metallurgian tuntija; hänen pajansa Maoshan vuorilla oli kuuluisa eräänä aikansa parhaana miekkojen valmistajana. Tao oli myös Konfutselaisten klassisten tekstien ja Buddhalaisten pyhien kirjoitusten oppinut. Tao oli erittäin tuottoisa kirjoittaja. Hän kirjoitti yli 80 tutkielmaa tieteellisistä ja kirjallisista aiheista. Hänen Taolaisia menetelmiä, kuten alkemiaa ja ennustamista käsitteleviä teoksia on viitisenkymmentä. Kaiken lisäksi hän oli vielä runoilija ja kamppailutaitojen mestari.

Oli itsestään selvää että Tao Hongjingin laaja-alainen monitieto vaikutti myös Shanqjing koulukunnan kehitykseen ja vei sen uusiin ulottuvuuksiin. Hänen alkemian, hoitomenetelmien ja yrttien tuntemuksensa toi näiden käytön myös koulukunnan elämänkultivointi- ja pitkäikäisyyden menetelmiin. Ehkä jopa tärkeämpää oli se, että hän toi Yi Jing - Muutosten Klassikko teoksen tietonsa Shangqing Taolaisuuden käsitykseen ihmisen kehosta ja energian kierrosta. Kehon sisäiset transformaatiot ryhtyivät noudattamaan muutosten periaatteiden mukaisia transformaatiota koskevia sääntöjä. Energian kierto ja kehoa suojelevien henkien ravitseminen seurasivat taivaallisten liikkeiden kaavaa sekä vuodenaikojen vaihtelua.

Tao Hongjingin ansiosta Shangqing Taolaisuudesta oli tullut henkinen traditio, jolla oli pitkällekehittynyt näkemys ihmisen kehosta ja ulkoisesta universumista; kehittynyt oppi jumalista ja heidän hallinnollisista velvollisuuksistaan; tieteellisellä pohjalla olevat pitkäikäisyyden tekniikat yrttihoitoineen ja mineralogia; visualisointiin ja sisäiseen transformaatioon perustuva mietiskelymenetelmä, sekä spirituaalisten kokemusten dokumentointi. Hänen Shangqing Taolaisuuden suuntaustaan ryhdyttiin kutsumaan nimellä Maoshan Shangqing koulukunnaksi, ja sitä opetettiin oppimiskeskuksissa joka puolella Maoshan vuoristoaluetta. Maoshan alueen Taolaiset keskukset olivat ensimmäisiä laatuaan, ja niistä tulikin Sung, Yuan, Ming ja Qing dynastioiden aikana kukoistaneiden Taolaisten retriittien ja luostareiden esikuva.

<<<takaisin alkusivulle